Rony Alfandary

Oct 18, 20203 min

Children Dreaming (Hebrew)

Updated: Nov 5, 2020

This article was published in Ynet in 2016

ילד כבן עשר התעורר מחלום בו טייל ברחובות העיר עם הוריו. לפתע הם נעלמו והוא נשאר לבדו. גשם מתחיל לרדת, הרחובות מתמלאים במים והוא חש טובע. בבוקר הוא התעורר רטוב. במהלך שיחה של יועצת בית הספר עמו, התברר כי הגירת משפחתו ארצה, למקום חדש, הותירה בו חווית בדידות קשה, עד לרגרסיה של הרטבת לילה. ד"ר רוני אלפנדרי מסביר על חלומות ילדים - איך להתייחס אליהם, ומתי הם עשויים להוות סיבה לדאגה?

העיסוק בחלומות מעניין את התרבות האנושית מימי קדם, ועל כך ניתן למצוא עדויות בסיפורי התנ"ך ובמיתולוגיות קדומות אחרות. ברבים מהמקרים, יוחס להם תפקיד של ביטוי הנפש ולעתים אף תפקיד נבואי. היום יש הסכמה כללית על כך שהחלום הוא אמצעי של הנפש להעביר מסר, לא רק דרך הרובד הקוגניטיבי, אלא ממעמקיה, מחלקי הפחות מעובדים.

את החלומות ניתן לנתח הן מההיבט הביולוגי והן מההיבט הפסיכולוגי. כיום, הגישה הטיפולית לוקחת בחשבון את שני ההיבטים הללו כמכלול. אנשי המקצוע השונים, אלה במעבדות השינה ואלה אשר בחדרי הטיפול, משלימים זה את זה. פרויד, אבי הפסיכואנליזה, התייחס לחלומות כאל מקור המידע של החלקים הלא-מודעים של הנפש המעצבים את התנהלות האדם: "חלומות הן דרך המלך אל הלא-מודע".

התיאוריה הפסיכואנליטית מתייחסת לחלומות בשני אופנים מרכזיים. ראשית, פעולה החלימה עצמה היא פונקציה מרפאה ובונה של הנפש. לכן, במקרים בה אנשים הסובלים מהפרעות שינה, ניתן לעיתים למצוא קשר בין מחסור בשינה ובין הפרעות ומחלות נפשיות. שינה בריאה ורציפה חיונית לא רק מההיבט הפיזי, אלא בכדי לאפשר כניסה למחזוריות השינה והגעה לשלב החלימה - R.E.M (Rapid Eye Movement). אנשים שלא מגיעים לשלבי החלימה באופן רציף ותדיר, עלולים לסבול מהפרעה נפשית, כיוון שהנפש לא מקיימת את פעולת החלימה.

שנית, יש התייחסות משמעותית לדרך הבנת החלומות. החלומות מאפשרים התבוננות על דפוסים לא מודעים של נפש האדם ועל עניינים המעסיקים או מטרידים אותו, אשר לא מוצאים ביטוי יום יומי. משאלות מודחקות, קונפליקטים, פחדים, חרדות ורישומים טראומתיים – כל אלו יכולים להתגלות לנו דרך החלומות.

חלומות של ילדים:

חלומות של ילדים הם לרוב עיבוד של חוויות שהם חווים ביום-יום. היכולת של ילדים צעירים סביב גילאי 4-5 להבחין בחדות בין דימיון ומציאות עדיין לא מגובשת, ולכן לעיתים קרובות הם חווים חלומות כאילו קרו באמת. ילדים לא מבינים לגמרי את המושג המופשט "חלום". אם הם עוברים חוויה נפשית שקרתה להם בחלום, הם יתייחסו אליה כאל אמיתית, בעוד שמבוגר יצליח להתאושש מהר יחסית, ולעשות את ההפרדה בין המציאות והדמיון.

ילדים יכולים להגיב בפחד כלפי חלומות שהם חולמים, שהם כאמור תוצרים של נפשם. לכן הם זקוקים להבנה והכלה מצד ההורים, החזקה וביטחון בכדי שיוכלו להתמודד עם חומרי הלא-מודע. ההורים צריכים להכיר בכך שעבור הילד – החלום והמציאות זהים. מילים כמו "עזוב, זה רק חלום", לא יסייעו לו לפתור את החוויה, אלא להיפך, ייגרמו לו להרגיש בושה, וחוסר הכרה כלפי תחושותיו. חשוב לנסות ולהבין, לבקש ממנו לספר על החלום, להקשיב לו ולעודד אותו. אפשר גם לנסות ולצייר את החלום, ולהסביר באורך רוח מה זה חלום: "אתה יודע, כשישנים, אנחנו מקשיבים טוב יותר לבפנים שלנו. אנחנו אמנם ישנים, אבל המוח ממשיך לעבוד ובגלל זה החלומות שלנו מרגישים אמיתיים מאוד". הזדהו איתו בתחושות, והסבירו שכן, חלום יכול לעיתים להרגיש מאוד אמיתי וממשי.

החלומות יכולים לבטא פחדים של ילדים. ילד יכול לחלום שסבא שלו מת, בזמן שהוא עדיין בחיים – ואז הוא יקום מבוהל. זה נורא לחלום שמישהו שאתה אוהב מת בחלום שלך. הילד עלול לחשוב שהעובדה שהוא חלם על כך מבטאת רצון סמוי שלו. הוא מגלה דרך החלומות תוקפנות ומרכיבי אישיות אליהם לא היה מודע קודם לכן. חשוב לציין שפה ושם חלומות קשים או לילות לא רגועים של הילדים, לא בהכרח יצביעו על מצוקה. תשומת הלב צריכה להיות מופנית כאשר מרגישים חוסר תדיר ורצוף בשינה, קשיי הירדמות, התעוררות באמצע הלילה או בבוקר כתוצאה מחלומות מבלבלים. המצב הנורמלי הוא שילדים אמנם יתעוררו מחלומות, אך ילמדו את עצמם לחזור להירדם שוב ללא עזרה.

במידה ועולה דאגה, אם הילד לא מצליח להירדם לאורך זמן, ייתכן שנפש הילד מאותתת לעזרה. במקרה כזה, מומלץ להיוועץ עם גורם טיפולי מקצועי כגון עובדים סוציאליים קליניים, פסיכולוגים, מטפלים באמצעות האמנויות ומטפלים מוכרים אחרים. בנוסף, במידה והילד אינו מתאים לשיח או טיפול ורבלי, ישנן דרכי טיפול נוספות, אשר יכולים לגעת במעמקי נפשו ותודעתו שלא באמצעות שיחה רשמית. טיפול בעזרת גינון, טיפול בעזרת בעלי חיים או אף טיפול בעזרת ארגז החול, יאפשרו מגע עם הילד דרך עבודה על סימבולים, מה שירכך את הגישה אליו ועדיין יביא למענה טיפולי מקצועי. שיטות נוספות עשויות להיות בעזרת טיפול דיאדי, המשותף לילד ולהורים יחד.

זכרו שהדרכים של הילדים לבטא חששות, פחדים, טראומות ומצוקות לרוב לא יהיו בצורה מילולית וישירה. בגילאים צעירים הם עדיין לא יודעים לתרגם ולהגדיר תחושות, ובטח שלא לבטא אותן באופן ברור. חלומות הם אחד מתמרורי האזהרה שהנפש מניחה לפנינו, ועלינו לתת להם את תשומת הלב הראויה.

    17
    2